Friday, May 7, 2010

The little finger - Ngón Út

 POEM by THICH TANH TUE
Những ngón tay lao xao
Tranh giành từng cấp bậc.
Ngón tay Giữa cao đầu
Bảo rằng: "Tôi lớn nhất!"

"Thôi đi anh, trật lất!"
Ngón tay Trỏ cất lời
"Tôi mới là quan trọng
Sai xử mọi việc đời."

"Chẳng phải đâu ông ơi!
Tôi mới là chủ yếu
Ngón đeo Nhẫn đời người
Thiếu tôi, ai lo liệu?"

Ngón tay Cái không chịu
"Tất cả nói sai rồi"
Tôi mới là số một
Sức mạnh về tôi thôi !..."

Từng ngón tay cứ thế
Chẳng ai chịu nhường ai
Chỉ ngón Út lặng lẽ
Nhìn các anh thở dài…

Khi bàn tay chắp lại
Trang nghiêm trước Phật Đài .
Ngón Út đứng trước cả
Đối diện cùng Như Lai.
 
 
Giáng Kiết Tường translated to English
The fingers were all trying to claim 
which of them is more important.
the Middle Finger said he's standing tall above the others, 
hence he's important.
the Pointer Finger said:

"no way Jose! 
I'm the one pointing and directing everything."
the Ring Finger retorted: 
"hey hey hey, without I, where the ring goes?"
the Thumb slammed the table: "I AM the strongest!"
only Pinky was silent, 
he sighed as the fight went on among his brothers.
.................
but
you know what?
when the hands were put together solemnly in prayer
it was Pinky at the very front... 
facing Tathagatha !!

No comments:

Post a Comment